Молодому спеціалісту

ОНЛАЙН - КОНСТРУКТОР ПОУРОЧНОГО ПЛАНУВАННЯ

Вимоги до сучасного уроку

У поглядах на вимоги до уроку варто дотримуватися двох підходів — загальнопедагогічного і методичного. Традиційно виокремлюють такі групи загальнопедагогічних вимог до уроку: санітарно-гігієнічні, дидактичні, психофізіологічні, виховні.
1. Санітарно-гігієнічні вимоги до уроку. Для успішності й ефективності процесу навчання передусім необхідно забезпечити належні умови для нормальної життєдіяльності учня, оптимального функціонування фізіологічних процесів, які є важливою передумовою психічної діяльності особистості. Тому на уроці під керівництвом учителя мають бути забезпечені відповідні санітарно-гігієнічні умови: оптимальний повітряний режим, достатнє освітлення, належний тепловий режим, чергування різних видів навчальної діяльності, відповідність меблів індивідуальним особливостям учнів.
2. Дидактичні вимоги до уроку ґрунтуються на закономірностях процесу пізнання і передбачають організацію навчання на уроці з урахуванням таких чинників:
• наявності рушійної сили навчання і необхідність створення ситуацій для її дії;
• цілеспрямованої роботи з формування мотивів навчання;
• моделювання процесу навчання на уроці відповідно до вимог логіки навчального процесу, оволодіння знаннями, уміннями та навичками;
• реалізації на уроці принципів навчання залежно від змісту навчального матеріалу, віку учнів;
• оптимального підходу до вибору методів і засобів навчання.
3. Психофізіологічні вимоги до організації навчально-виховного процесу на уроці випливають із загальнопедагогічного принципу природовідповідності. Слід враховувати особливості психічного й анатомо-фізіологічного розвитку учнів певного віку, дбаючи про забезпечення умов для розвитку в них позитивних емоцій як передумови активності пізнавальної діяльності. Як підкреслював психолог С.Л. Рубінштейн, між емоціями людини і її власною діяльністю простежується дійовий зв'язок, емоційний стан особистості впливає на її діяльність. При організації навчального процесу йдеться про необхідність створення позитивних емоцій на основі демократичного стилю спілкування.
Авторитарний стиль — це пригнічення, подавлення особистості. В такому стані емоційні процеси загальмовані, а отже, умови для пізнавальної діяльності не сприятливі. Учителеві необхідно дбати про підтримання в дитячому колективі мажорного тону.
4. Виховні вимоги зумовлені завданнями всебічного гармонійного розвитку особистості відповідно до вимог розумового, морального, фізичного, трудового й естетичного виховання. На кожному уроці необхідно актуалізувати ті чинники, які мають впливати на формування всебічно розвиненої особистості. Цього досягають через зміст навчально-виховного процесу на уроці. Тому вже на етапі планування уроку варто виділяти не тільки дидактичну, а й виховну мету.
У системі розв'язання виховних завдань мають переважати провідні аспекти кожної частини, що забезпечують гармонійне виховання особистості. Зокрема:
• розумове виховання (самостійна пізнавальна діяльність, інтелектуальний розвиток, оволодіння методами учіння);
• моральне виховання (формування моральних переконань і моральних почуттів, гуманізму, поваги до особистості, національної гідності, добра, чуйності тощо);
• фізичне виховання (створення оптимальних умов для фізичного розвитку особистості, оволодіння вміннями та навичками турботи про своє здоров'я, культуру побуту);
• трудове виховання (формування вмінь і навичок розумової праці, виховання почуття потреби праці взагалі й почуття бережливого ставлення до результатів праці інших, соціально-педагогічна підготовка вихованців до участі у продуктивній фізичній та інтелектуальній праці);
• естетичне виховання (формування почуттів прекрасного, вміння відрізняти прекрасне від потворного, оволодіння учнями знаннями й уміннями творити прекрасне в реальному житті).
Література.
Педагогіка у запитаннях і відповідях: Навч. посіб. / А.І. Кузьмінський, В.Л. Омеляненко. — К.: Знання, 2006. — 312 с.


Дорожня карта атаптації молодого вчителя

1.     Збір інформації про вчителя, який має прийти до школу. Підготовка до його зустрічі з адміністацією навчального закладу.

2.     Перша зустріч. Інтерв’ю. Психологічне налаштування на працю.
3.     Прийом документів.
4.     Інструктаж з техніки безпеки.
5.     Екскурсія по школі. Ознайомлення з основними досягненнями випускників школи.

6.     Представлення молодого вчителя педагогічному коллективу в учительській.

7.     Знайомство з правилами внутрішнього розпорядку навчального закладу.
8.     Укладання трудової угоди.
9.     Обговорення й уточнення посадової інструкції вчителя.
10. Обумовлення педагогічного навантаження.
11. З’ясування нахилів, здібностей та вподобань учителя. Залучення до гурткової роботи.
12. Вибір наставника та організації  ділової зустрічі з ним.
13. Планування робот из молодим вчителем.
14. Ознайомлення з робочим місцем учителя в учительській та класній кімнаті.
15. Вивчення особистісних рис характеру вчителя.
16. Підготовка вчителя до зустрічі з учнями. Знайомство з особливостями класного коллективу.
17. Консультативна допомога в підготовці до першого уроку та зустрічі з учнями.
18. Представлення вчителя класові.
19. Представлення на засіданні педагогічної ради. Вручення беджика, подарунка та пам’ятного листа з побажаннями від педколективу.
20. Допомога вчителеві в укладанні програми самоосвіти.
21. Відвідування разом із директором або заступником школи уроків у досвідчених педагогів.
22. Робота зі щоденником самоосвіти педагогів.
23. Залучення до позакласної роботи відповідно до здібностей і нахилів.
24. Делегування повноважень, залучення до коллективного управління.
25. Презентація перших педагогічних досягнень.

Немає коментарів:

Дописати коментар